Suomen Dobermannyhdistys on vuonna 1950 perustettu valtakunnallinen rotujärjestö. Sääntöjen mukaan yhdistyksen tarkoituksena on herättää harrastusta kenneltyöhön ja varsinkin dobermannrotuun, sekä edistää rodun jalostusta ja ohjata jäseniään oikein hoitamaan, kasvattamaan ja kouluttamaan koiriaan.

Oulunkylän maja - ja kenttä

Katuosoite: Jokiniementie 1, Helsinki
testilogo_volx

Suomen Dobermannyhdistys ry - vuodesta 1950

© Susanna Eksymä
Suomen Dobermannyhdistys ry | Finlands Dobermannförening rf
Uusilogo Copy

Suomen Dobermannyhdistys ry:n kannanotto YLE:n Saksanpaimenkoiraliiton alaosastojen koulutustapahtumista julkaisemista videoista

Suomen Dobermannyhdistys ry paheksuu esille tulleen videomateriaalin sisältöä ja kuvatuissa tilanteissa käytettyjä epäeettisiä menetelmiä. Koiran kanssa tavoitteellisen harrastamisen tulee perustua eläimen oikeudenmukaiseen kohteluun ja vaaditun suoritustason mukauttamiseen koiran kykyihin. Väkivalta ei kuulu mihinkään koiran koulutukseen.

Suomen Dobermannyhdistys ry:n alaisessa toiminnassa tulee aina noudattaa Suomen lainsäädäntöä ja mikäli väärinkäytöksiä havaitaan, tulee niihin puuttua välittömästi sekä tiedottaa yhdistyksen hallitusta, jonka tehtävänä on ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Koesuoritusten arvosteluohjeiden ja tuomarityöskentelyn tulee huomioida rotujen erilainen viettien ilmentäminen ja olla siten osaltaan tukemassa oikeaoppista ja kestävällä pohjalla olevaa koiran koulutusta, josta tulee välittyä yhdessä tekemisen ilo.

Esille tuodun asian vakavuuden vuoksi Suomen Dobermannyhdistys ry:n hallitus tulee laatimaan eettisen ohjeistuksen yhdistyksen tapahtumiin sekä ohjaamaan jäsenistöään positiiviseen ja kunnioittavaan koiran käsittelyyn.

SDY ry hallitus