Vuoden vetokoira

SDY:n koe- ja koulutustoimikunta laittaa liikkeelle uuden kiertopalkinnon, joka jaetaan vuosittain yhdistyksen vuosikokouksessa. Palkinto jaetaan ensimmäisen kerran vuoden 2006 tulosten perusteella. Tämän kiertopalkinnon avulla yhdistys haluaa kunnioittaa valjakkohiihtokilpailuissa menestyneitä koiria.

Yhdistyksen jäsenet voivat anoa kiertopalkintoa vuosittain viiden (5) parhaan SPKL:n valjakkohiihtokilpailutuloksen, VUL:n kilpailutulosten ja sulanmaan lajien kilpailutulosten perusteella.

Vuoden Vetokoira -kiertopalkinnon voittaa eniten pisteitä saanut koira. Pisteet jakautuvat seuraavasti: 1. sija=4 p., 2. sija=3 p., 3. sija=2 p. Muista sijoista eli osallistumisesta, joissa koira juoksee maaliin saa yhden pisteen.

SDY:n Vetomestaruuskisojen tulokset kerrotaan kahdella ja Suomen Mestaruuskisoissa saadut pisteet kerrotaan neljällä. Koe- ja koulutustoimikunta pitää itsellään oikeuden esimerkiksi mahdollisten tasapisteiden ollessa kyseessä päättää kiertopalkinnon voittaja mm. arvokisamenestysten perusteella. Kiertopalkinto on ikuisesti kiertävä.

Koiran omistajan on oltava yhdistyksen jäsen.

Koe- ja koulutustoimikunta on 8.2.2014 tehnyt muutoksen Vuoden Vetokoira -kilpailun sääntöihin. Sääntömuutos astuu voimaan 1.1.2015.

Lisäys pistelaskusääntöön: “Jos koiran omistaja itse hiihtää/juoksee/pyöräilee kilpailussa, saa siitä yhden (1) pisteen.”

Palkintoa jaettaessa huomioitavaksi haluttavat tulokset tulee koiran omistajan/ohjaajan toimittaa koe- ja koulutustoimikunnalle osoitteeseen koulutus@sdy.fi, toimikunnan ilmoittamaan ajankohtaan mennessä.

2000-luvulla palkitut koirakot:

• 2022 Taikaviitan Xillä Xiisti, om. Satu Turku ja Outi Vilkuna