Mestaruuskokeet

SDY:n rotumestaruudesta kilpailevat vain SDY ry:n jäsenet. Jäsenyyden on oltava voimassa ennen kokeen ilmoittautumisajan päättymistä. Koiran omistajan/omistajien sekä ohjaajan tulee olla SDY ry:n jäseniä. Lisäksi SPKL:n alaisissa kokeissa kilpailijan tulee edustaa SDY ry:tä.

Rotumestaruuskokeisiin voivat osallistua kaikki dobermannit huomioiden jokaisen lajin viralliset koe- ja kilpailusäännöt osallistumisoikeudesta. Mestaruudesta kilpailevat vain SDY ry:n jäsenet.

Mestaruus jaetaan ylimmässä luokassa, ellei rotumestaruuskokeen säännöissä ole muuta mainittu. Muista luokista yhdistys palkitsee kolme parasta.

Mestaruuskokeen kiertopalkinnon palautuskulut on kiertopalkinnon saajan vastuulla. Palkinto on palautettava koe- ja koulutustoimikunnalle viimeistään kuukautta ennen seuraavan vuoden mestaruuskoetta!

Edellisvuoden mestaruuskoirakolla on automaattisesti koepaikka seuraavan vuoden mestaruukokeeseen samassa lajissa. Ohjaajan tulee ilmoittaa ottaako koepaikan vastaan vai ei, normaalin ilmoittautumisajan puitteissa.

Mikäli lajin mestaruuskokeessa ei ole kilpaillut yhtään dobermannia kolmen vuoden aikana, poistetaan mestaruuskoe lajivalikoimasta.

Laji palautetaan mestaruuskokeisiin, kun kalenterivuoden aikana kolme eri koiraa tekee tuloksen kyseisessä lajissa.

Jokaisessa mestaruuskokeessa jaetaan myös joukkuemestaruus. Joukkue koostuu kolmesta koirakosta joiden yhteispistemäärä lasketaan. Ei luokkarajoituksia, eikä PK-mestaruuskokeessa lajirajoituksia.

MUUTOS VUODEN 2024 ALUSTA ALKAEN: Vuoden 2024 alusta kaikissa mestaruuskokeissa koiran ohjaajan ja omistajan/omistajien on oltava SDY:n jäseniä. Lisäksi SPKL:n alaisissa kokeissa kilpailijan tulee edustaa SDY:tä.

JOUKKUEMESTARUUSKOESÄÄNTÖMUUTOS: 1.1.2024 alkaen joukkueen
koko on 3-4 koiraa, josta kolmen parhaan tulos lasketaan. Koko joukkue palkitaan.

SDY järjestää vuosittain seuraavat dobermannien mestaruuskokeet:

Rotumestaruus palveluskoiralajeissa (PK)

Lajit: jälki ja haku
Osallistumisoikeus: kaikilla rekisteröidyillä dobermanneilla, jotka ovat suorittaneet hyväksytysti käyttäytymiskokeen (BH). Koiran omistajan ja ohjaajan tulee olla Suomen Dobermannyhdistyksen jäsen. Mestaruus jaetaan 3-luokassa. Koiran omistajan ja ohjaajan tulee olla Suomen Dobermannyhdistyksen jäsen.

Rotumestaruus suojelukokeessa (IGP)

Rotumestaruus tottelevaisuuskokeessa (TOKO)

Osallistumisoikeus: kaikilla tunnistusmerkityillä 10 kk täyttäneillä dobermanneilla (erikoisvoittajaluokka edellyttää 15 kk ikää). Koiran omistajan ja ohjaajan tulee olla Suomen Dobermannyhdistyksen jäsen. Mestaruus jaetaan erikoisvoittajaluokassa. Mikäli siellä ei saavuteta tulosta, mestaruus jaetaan voittajaluokassa.

Rotumestaruuskoe rally-tokossa (RT)

Osallistumisoikeus kaikilla rekisteröidyillä 10 kk täyttäneillä dobermanneilla. Mestariluokassa alaikäraja 15 kk. Koiran omistajan ja ohjaajan tulee olla Suomen Dobermannyhdistyksen jäsen. Mestaruus jaetaan MES-luokassa.

Rotumestaruuskoe erikoisjälkikokeessa (IFH)

Osallistumisoikeus: kaikilla rekisteröidyillä dobermanneilla, jotka ovat suorittaneet hyväksytysti käyttäytymiskokeen (BH). Koiran omistajan ja ohjaajan tulee olla Suomen Dobermannyhdistyksen jäsen. Mestaruus jaetaan IFH2-luokassa.

Rotumestaruuskoe valjakkohiihtokokeessa

Osallistumisoikeus: kaikilla rekisteröidyillä 15 kk täyttäneillä dobermanneilla. Koiran omistajan tulee olla Suomen Dobermannyhdistyksen jäsen.

Koirakelkkailun rotumestaruuskoe

Osallistumisoikeus: kaikilla rekisteröidyillä 18 kk täyttäneillä dobermanneilla. Ohjaajan tulee olla vähintään 16 vuotta täyttänyt. Kilpailumatka n. 3-6 km. Koiran omistajan tulee olla Suomen Dobermannyhdistyksen jäsen.

Agilitymestaruuskoe

Osallistumisoikeus: kaikilla rekisteröidyillä 18 kk täyttäneillä dobermanneilla. Koiran omistajan tulee olla Suomen Dobermannyhdistyksen jäsen. Mestaruudesta kilpaillaan 2-luokan radalla, jonne muissa luokissa kilpailevat osallistuvat virallisen kilpailun ulkopuolella.

Mestaruuskokeiden säännöt ja joukkuemestaruus

Kelkkailumestaruuskokeen säännöt

Valjakkohiihtomestaruuskokeen säännöt

TOKO-mestaruuskokeen säännöt